26 Ağustos 2015 Çarşamba

Film izle - Gece


   Erden Kıral'ın son filmi Gece... Güneydoğu'dan göç etmiş 4 kardeşin farklı yollara savrulmuş, birbirlerinden soyutlanmış hayatlarını anlatıyor. İzmir'de geçen filmde ben Nurgül Yeşilçay'ı ve Mert Fırat'ı çok beğendim.

    Süsen bipolar bozukluk yaşayan gel-gitli bir karakter, Yusuf'sa alışkanlıklarının esiri olmuş kendisiyle kavgasını aşamamış bir adam.. Hızla başlayan aşk, maddi imkansızlık, anlaşamama, pişmanlıklar gibi sebeplerle sarsılmış; ailesini geride bırakan Süsen.. Buna rağmen birbirinden kopamayan dibe batmış bir ilişki... Her şey o kadar gerçekçi, o kadar doğaldı ki.. Sahneler ince ince düşünülmüş. Metaforlara boğulmamış, politik olması açısından gereksiz diyaloglarla doldurulmamış.. Yan karakterlerde öykü giderek açılmış, var olma meseleleri irdelenmiş. Anlatılmak istenen, esas hikayenin daha öte olduğunu aşikar..



    Basmane'den geçerken sıra sıra dizili pavyonları görürsünüz. Çoğu zaman dikkat etmediğiniz, gündüz gözüyle seks işçilerinin kapıda kendisini sergilediği, azıcık geç bir saatse adımlarınızı hızlandırdığınız sokaklar... Tepecik, Kadifekale, Gültepe gibi semtlerde geçen hayatlar, gördüğümüz ama görmezden geldiğimiz.. Sanırım mekanların bu kadar tanıdık ama bir o kadar uzak olmasından, filmin bende ki etkisi çok daha yüksekti. Filmde ki bir çok detaya Nurgül Yeşilçay ve diğer oyuncuların da katkısı olmuş.

    Senaryo Hasan Özkılıç'ın  Zahit adlı kitabından uyarlanmış. Ancak Erden Kıral kitabın göç meselesini anlatan kısmını kırpmış ve direkt İzmir'in varoşlarına odaklanmış. Birebir aynı içeriği yansıtmaması kitabı okuma isteğimi arttırdı diyebilirim zira kafamda kalan boşluklar ve merak ettiğim diğer karakterlerin akıbeti için sanırım kitabı da edineceğim. 



   Filmde ki bence tek sıkıntı Süsen'in kardeşinin hapise girmesi ve açlık grevine başlaması.. Diğer kardeşinse örgütten aforoz edilmesi.. Filmin politik kısmı çok bağırmıyordu evet ama bir iki parça da eksik gibiydi sanki..

   Bunun dışında çarpıcı bir son kurgulanmış ve seçilen müzikle etki daha da arttırılmış.. Tülay-Gönlüm gerçekten çok çok iyi bir seçim olmuş.. Yine dikkat çekici detaylar ve gerçekçilik kat ve kat artmış. Ben beğendim, boşlukları göz ardı ettim ve keşke daha önce izleseydim dedim.. Yönetmenin Vicdan'da pavyon, varoşlar gibi benzer konular işlemesine karşın çıtanın çok daha yüksek olduğunu söylemeliyim.

2 yorum:

  1. Nedense sevemedim izlediğimde bu filmi... Çok büyük bir beklentiyle izlemeye başlamıştım halbuki...
    Biraz da içerim daraldı sanırım...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Konu itibariyle biraz can sıkıcı gerçekten.. Vicdan'ı izlediyseniz o filmde de pavyon da geçen bir hikaye vardı, bana göre çok abartı anlatılmış sahneler vardı.. İkisini kıyaslayınca Gece çok daha başarılı geliyor.. Genel yorumlar itibariyle seven çok sevmiş, sevmeyen de hiç sevmemiş.. Ben filmi beğenenler arasındayım :)

      Sil